رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

رژیم‌های سرشار از پروتئین و با کربوهیدرات پایین، مانند رژیم غذایی اتکینز (Atkins) به‌عنوان برنامه‌ای مؤثر در کاهش وزن رایج شده است. در روند این‌گونه برنامه‌ها توصیه شده است که افراد شرکت‌کننده ۳۰ تا ۵۰ درصد کل کالری خود را از پروتئین تأمین کنند.

رژیم‌های حاوی کربوهیدرات پایین چگونه عمل می‌کنند؟

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تولید انرژی بدن هستند. بدون وجود کربوهیدرات کافی، بدن چربی‌ها را به کتون تجزیه می‌کند. سپس کتون‌ها منبع اصلی سوخت بدن می‌شوند. زمانی که این اتفاق بیفتد، بدن شما در وضعیتی به نام کتوز قرار می‌گیرد.
هنگامی‌که ذخیره‌های چربی بدن شما به منبع اصلی انرژی تبدیل می‌شوند، ممکن است وزن کم کنید.

 

خطرات رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

برخی از متخصصان در مورد رژیم‌هایی با پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم، اظهار نگرانی کرده‌اند.

  • کلسترول بالا. برخی از منابع پروتئین مانند گوشت پرچرب، محصولات لبنی پرچرب و سایر غذاهای پرچرب می‌توانند کلسترول خون را افزایش داده و احتمال بروز بیماری های قلبی را بالا ببرند. هرچند، بررسی‌ها نشان داده است که افراد تحت رژیم اتکینز تا بیش از ۲ سال سطح کلسترول “مضر” بدنشان کاهش یافته است.
  • مشکلات کلیوی. اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید، خوردن بیش‌ازحد پروتئین می‌تواند فشار اضافی را در کلیه‌های شما ایجاد کند. این امر می‌تواند عملکرد کلیه را بدتر کند.
  • پوکی استخوان و سنگ کلیه. وقتی شما رژیم غذایی با پروتئین بالا دارید، ممکن است کلسیم بیشتری از حد طبیعی را از طریق ادرار دفع کنید. گزارش‌های متناقضی در این رابطه وجود دارد، اما برخی از متخصصان فکر می‌کنند که این امر می‌تواند پوکی استخوان و سنگ کلیه را بیشتر کند.

 

آیا رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین برای شما مناسب است؟

اگر شما از رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده می‌کنید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا دریابید که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر. آنها می‌توانند به شما در تهیه برنامه کمک کنند که مطمئن شوید میوه و سبزی به مقدار کافی دریافت کرده و غذاهایی با پروتئین مناسب نیز استفاده می‌کنید.
به یاد داشته باشید، کاهش وزن زمانی باقی خواهد ماند که معمولاً مبتنی بر تغییراتی است که می‌توانید برای مدت طولانی آن را حفظ کنید و نه یک رژیم موقتی.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *